W tym całym internetowym kontekście nie możemy zapomnieć o narzędziach, które otwierają przed nami ogromne zasoby informacji, publikacji oraz treści kulturalnych. Mowa o wyszukiwarkach, które dla wielu z nas są wręcz synonimem i istotą internetu. Pierwszym takim rozwiązaniem, które odniosło wielki sukces i w gruncie rzeczy nie doczekało się realnej konkurencji, jest Google.

Zaawansowane algorytmy wyszukiwania i mechanizmy indeksujące sprawiają, że poprzez tę wyszukiwarkę jesteśmy w stanie znaleźć praktycznie wszystko – wystarczy tylko odpowiednio sformułować zapytanie, choć nawet frazy wpisane błędnie są automatycznie poprawiane, więc i tak znajdziemy to, czego szukamy. Jedną z najważniejszych cech dobrych wyszukiwarek jest to, jak szybko potrafią one indeksować nowe treści, a więc uwzględniać strony oraz podstrony w swoich wynikach. W przypadku regularnie aktualizowanych serwisów czas indeksowania wynosi zaledwie kilka minut (dotyczy to zwłaszcza portali informacyjnych).

Wyszukiwarki dają też pole do popisu pozycjonerom.